Följ bloggen

21 feb. 2011

Jag är ju inte bättre jag

Igår när jag var på väg hem med Oliver så gick det två tjejer förbi mig. De drack något ur en burk, Cola, redbull eller något liknande. När de hade druckit ur så slängde de det i buskarna.
Jag blev så arg, jag vill så gärna skälla ut de och säga att så gör man inte. Plocka upp den och släng det i en papperskorg. Men vad gjorde jag? Jag gick bara där ifrån, utan att säga till. Ville väl inte verka så gammal, eller "uncool"? Eller varför gjorde jag ingenting. Om alla inte gör någonting hur ska vi då uppnå förändringar?
Summan av kardemumma är att eftersom jag inte sa ifrån så kunde det lika gärna varit jag som slängde burken bland buskarna.
Nu har jag gått tänkt på detta länge nog. Frågan är om jag kommer att säga ifrån nästa gång jag ser något sånt?!?!?

2 kommentarer:

Albinssonskan sa...

Åh sånt blir jag så arg på! Det värsta är nästan folk som fimpar lite varstans. Nån gång har jag sagt till, men sen har man ju läst om folk som blir misshandlade för att de vågat säga till, så jag tror man drar sig lite för att "lägga sig i".

Familjen Åhlander sa...

Jag har tagit upp saker, gått efter nedskräparen och klappat denne på axeln, ursäktat mig och sagt: "Jag tror att du tappade den här!".

De blir mest paffa och tar hand om sakerna de kastade...

Annars är det värsta jag vet folk (läs IDIOTER) som fimpar på gatan. Det finns ingen som helst ursäkt för att göra det.

Det du kan göra är att föregå med gott exempel och själv alltid kasta sakerna rätt. Lär Oliver och andra barn hur man gör så vinner du alltid något.