Följ bloggen

18 mars 2011

Vad är det som händer?

Nu får jag ta och skärpa mig lite känner jag. Imorse när jag vaknade och såg snön kom den obligatoriska, Neeeeeeeeeeeeej inte igen, jag vill inte!
Sen på väg till jobbet, loggade jag in på FB och såg att nästan alla statusuppdaterringar var just om vädret.
Men så läser man nyheterna och får upp ögonen för de verkliga problemen i världen. Usch, säger jag bara. Vad är det som händer? Krig och naturkatastrofer har blivit vardagsmat. Nu tänker många att, det berör inte mig, om man tänker på hur alla andra har det så kan man inte leva osv osv.
Till en viss del så håller jag med. Att allas problem är stor för de oavsett vad det. Vi är alla olika och därmed även våra problem. Någons bekymmer kan vara att bestämma vad de ska äta på kvällen medans någon annans bekymmer är Har jag nåt att äta ikväll. Lägger man de problemen bredvid varann kan man tycka att första problemet är oväsentligt men det är den inte eftersom det är ett "problem" för denne.
Hursomhelst så tycker jag att man ska lägga sina problem i perspektiv nångång då och då.
Att det snöade idag och att det är kallt och slaskigt må vara jobbigt, men vi har iaf ett varmt hem och gå till. Vi har el och vatten som vi sååå många ggr tar för givet. Vi har hälsan som så man oftast inte ens funderar över, bara för att vi är friska. Detta dock tills man blir sjuk eller någon i ens närhet råkar bli sjuk.

Så ikväll kan vi väl vara tacksamma för det vi har och även skänka en tanke till de som inte är lika lottade. Till de i JAPAN och de i Libyen.

Jag har knappast ordets gåva, men jag hoppas verkligen att jag fick fram det jag ville ha ut. Med det sagt vill jag önska alla en riktigt skön helg.

1 kommentar:

Albinssonskan sa...

SJälvklart ska man vara tacksam för det man har och nån gång då och då stanna upp och tänka på det. Häromveckan beklagade jag mig att de kommer vara kaos hemma ett tag framöver med ombyggnation och dylikt, fick då direkt kastat i ansiktet att jag minsann borde vara glad eftersom det faktiskt finns folk som inte har nånstans att bo. SJÄLVKLART vet jag det, men det blir ju inte mindre jobbigt för det.

Detta skulle ju betyda att man aldrig får beklaga sig, för det finns alltid nån som har det värre.

Det som gör mig förbannad är att det börjat dyka upp skämt om Japankatastrofen hos vissa av mina vänner på Facebook. Oerhört osmakligt!

Jag och N har många gånger beklagat oss över att vi bor där vi bor, att man borde bo på nåt varmare ställe i världen, men just nu är vi väldigt tacksamma att vi bor i trygga Sverige.

Jag tyckte ditt inlägg var väldigt välskrivet, förstod precis det du ville få fram.

Kram på dig